Sveika mityba – 11 mitų kurie yra melas

Pats metas išsklaidyti sveikos mitybos mitus ir pradėti mėgautis kokybišku ir sveikatai palankiu maistu be baimės ar išankstinių įsitikinimų.

 

11 sveiko maisto mitų atskleidžia maisto technologė, sveikos mitybos specialistė Raminta Bogušienė

 

1. Sveikas maistas – be glitimo

 

Glitimas nėra kancerogeninė medžiaga, transriebalai ar kiti nuodai. Tai baltymas, kurio yra kviečiuose, miežiuose, rugiuose, net nedideliais kiekiais avižose bei iš jų pagamintuose produktuose – duonoje, blynuose, tortuose. Net mėsos farše galima aptikti glitimo.

 

Sveikam žmogui, kuriam baltymai nesukelia organizmo pasipriešinimo, glitimas neturi neigiamos įtakos sveikatai. Tačiau rekomenduojama kuo dažniau rinktis visadalių grūdų produktus, valgyti saikingai ir, jei yra galimybė, rinktis ekologiškus produktus. Nes panašu, kad rafinuotų ir chemiškai apdorotų grūdų produktų (bandelių, miltinių gaminių ir pan.) vartojimo perteklius gali sukelti alerginių reakcijų padidėjimą.

 

Žmonės, kurie jaučia tam tikrus požymius ar jiems jau nustatyta alergija – celiakija – glitimo turi atsisakyti. Tuo tarpu žmonės, toleruojantys glitimą, neturėtų jo vengti, nes produktai, kuriuose visiškai pašalintas glitimas, paprastai yra daugiau perdirbti, vadinasi, juose mažiau maistinių medžiagų.

 

2. Angliavandeniai kenkia organizmui

 

Sveika mityba – tai subalansuota mityba, kurioje kiekvieno valgymo metu žmogus gauna angliavandenių, baltymų, riebalų ir vitaminų, mineralinių ir skaidulinių medžiagų ir pan. Angliavandeniai turi sudaryti apie 45–60 proc. raciono.

Junkitės prie mūsų Facebooke
ir
sekite mus Instagram @anomalija.lt

Aš jau Jus seku (uždaryti ir daugiau nerodyti)!

 

Kas nutinka, jei žmogaus organizmas negauna pakankamai angliavandenių? Išsiderina virškinimo sistema, cukraus lygis krenta, trūksta energijos, atsiranda kitų sveikatos sutrikimų. Pagrindiniai angliavandenių šaltiniai – vaisiai ir daržovės, grūdinės kultūros ir iš jų pagaminti produktai – turi būti racione. Glitimo reikėtų atsisakyti tik tiems, kurie jo netoleruoja.

Įdomu? Sudominkite ir kitus! Pasidalinkite ir tęskite skaitymą.
Dalintis

 

3. Pieno produktai sveikesni be laktozės

 

Pieno cukraus laktozės netoleravimas pasireiškia, kai organizmas nesintetina fermento laktazės, kad suvirškintų pieno cukrų laktozę. Tada gali atsirasti nemalonių simptomų, pavyzdžiui, pilvo pūtimas, dujų kaupimasis, viduriavimas. Alergija, t. y. imuninė organizmo reakcija, pasireiškia dėl piene esančių baltymų. Todėl, jei esate alergiški pieno baltymui kazeinui, net suvartoję pieno produktų be laktozės neigiamos organizmo reakcijos – bėrimo, odos išsausėjimo, gleivių – neišvengsite.

 

Ar visi turi vengti laktozės? Tikrai ne. Turite stebėti organizmą ir reakcijas į pieną ir jo produktus. Jei nėra neigiamų reakcijų – vartoti pieno produktus. Jei atsiranda virškinimo sutrikimų – dažniausiai dėl laktozės netoleravimo – pabandykite pieno produktus be laktozės. Jei atsiranda alerginė reakcija (sloga, dermatitas ir pan.) – tada apskritai rekomenduojama nevartoti pieno produktų.

 

4. Geriausias pasirinkimas – žalios daržovės

 

Daugelis įsitikinę, neva sveika mityba – tai tiesiog salotų valgymas. Tai tikrai netiesa. Jei valgytume tik salotas, sveikatos neišsaugotume, o ją prarastume. Daržovės sveikame racione būtinos, o jų pasirinkimo įvairovė skaičiuojama dešimtimis. Pagal PSO rekomendacijas per dieną žmogus turi suvartoti 5 porcijas (kiek telpa į saują), t.y. ne mažiau 400 g daržovių, tačiau nereiškia, kad valgyti turime tik daržoves. Mityba turi būti subalansuota, įvairi, saikinga ir reguliari.

 

5. Sveika mityba – be mėsos

 

Mėsa, kaip ir pienas bei daržovės, buvo ir bus rekomenduojami. Tačiau reikia valgyti ne perdirbtą, ne rūkytą, ne stipriai sūdytą, o šviežiai ruoštą, tausojančiu būdu pagamintą mėsą (virtą vandenyje, garuose, troškintą, keptą orkaitėje ir pan.).

 

Žinoma, mėsos patiekalus reikėtų rinktis ne kasdien, bet 2–3 kartus per savaitę. Baltymų galime gauti ne tik iš mėsos, bet valgant žuvį, kiaušinius, pupas, pupeles, avinžirnius, lęšius ir kitus ankštinius.

 

6. Liesesni produktai – sveikesni

 

Riebalai sveikoje mityboje turi sudaryti apie 30 proc. visos mitybos raciono, be jų žmogus negaus riebaluose tirpių vitaminų, sotumo. Tačiau rekomenduojama rinktis liesesnes mėsos dalis, pavyzdžiui, vištieną be odelių, kiaulienos išpjovą, jautienos nugarinę ir pan. Tai bus sveikiau nei riebesnė mėsa, dėl galimo kalorijų pertekliaus suvartojus tą patį kiekį riebios mėsos. Žinoma, sūdytų lašinių gabaliukas sveikatai tikrai nepakenks!

 

Pieno produktus geriau rinkitės pusriebius nei riebius, o liesi pieno produktai – nesubalansuoti, dažnai saldinti. Grietinė, sviestas – rekomenduojami, tik svarbu, kad jų nebūtų per daug.

 

7. Vaisiai lygu cukrus

 

Vaisiai – natūralus cukrus. Taip pat su vaisiais gauname skaidulinių medžiagų, vitaminų, antioksidantų, nemažai vandens. Tačiau valgant vaisius taip pat nevertėtų persistengti. Rekomenduojamos 3 porcijos (kiek telpa į saują) per dieną, geriau pirmoje dienos pusėje.

 

Puikus pasirinkimas desertui – džiovinti, šaldyti vaisiai ar uogos – jų saldumas taip pat iš natūralios kilmės cukraus.

 

8. Sveikas maistas be druskos ir cukraus

 

Druska ir cukrus patys savaime nėra blogai, kenkia jų perteklius. Cukraus suaugusiam žmogui rekomenduojama suvartoti apie 25–50 g per dieną, druskos 5–6 g per dieną. Patiekalų nepersūdyti ir nepersaldinti, neišderinant natūralaus skonio. Rinktis kuo naudingesnius, mažiau perdirbtus cukraus šaltinius – vaisius ir uogas, medų, klevų, agavų sirupą, nerafinuotą cukrų.

 

Gaminant druskos naudoti, tačiau nepamiršti įvairių prieskonių, prieskoninių žolelių, kurios patiekalams suteiks išskirtinio skonio ir aromato, vadinasi, reikės kur kas mažiau pridėtinės druskos.

 


9. Bulvės su mėsa – žalinga!

 

Nerimauti dėl to, ar krakmolo turintys produktai nedera su baltyminiais produktais, neverta. Labiau reiktų susirūpinti dėl to, kad krakmolo apskritai mityboje būtų kuo mažiau.

 

Subalansuotoje lėkštėje turi būti angliavandenių, baltymų, riebalų, vitaminų, skaidulinių medžiagų ir tt. Bulvės, makaronai su mėsa ir žuvimi nerekomenduojami metant svorį ar esant kitiems sveikatos sutrikimams, bet derinti maistą sveikam žmogui nėra reikalinga – dažnu atveju maisto derinimo tema maišoma su maisto netoleravimu, alergija, o gal tiesiog suvalgyta per daug, dėl ko apsunksta organizmas, auga svoris.

 

Jei atsiranda daugiau žmonių, kurie negali valgyti kotleto su bulve, jogurto su uogomis ar rūgščių bei saldžių vaisių ar kitų derinių, nes auga svoris, sutrinka virškinimas, tai teigiama, kad tokie maisto deriniai netinka visiems.

 

Sveiko žmogaus organizmas vienu metu gali virškinti baltymus, angliavandenius, riebalus, bet žinoma, mityba yra individuali ir jei jaučiamasi geriau atsisakant vienokių ar kitokių derinių, tai jūsų sveikatai į naudą.

 

10. Valgio metu – jokio vandens!

 

Moksliškai nepagrįsta, kad vandens negalima gerti valgio metu. Žinoma, jei tai nėra saldūs gėrimai, kompotas, saldinta arbata. O juk sriuba – ir vanduo, ir maistas, o laikomas sveikatos šaltiniu ypač šaltuoju metų laiku. Maistas turi virsti tyrele, kad būtų gerai suvirškintas. Jei norisi atsigerti, tai ir gerkite vandenį, o ne kokakolą.

 

11. Sveika mityba – nevalgyti!

 

Sveikas žmogus turi valgyti 3–5 kartus per dieną. Jei valgymo dažnumą sumažinsite iki minimumo – susidursite su sveikatos problemomis. Taip, tikėtina, jog iš pradžių numesite svorio, vėliau jis ataugs, o gal net dvigubai, nes organizmas pradės kaupti atsargas.

 

Valgydami nepakankamai išbalansuosite organizmą. Reguliari mityba užtikrina pastovų cukraus lygį kraujyje, kuris garantuoja nuolatinę energiją, abejingumą menkaverčiam ir stipriai perdirbtam maistui, išlaiko normalų kūno svorį. Todėl valgykite, mėgaukitės šiltu, šviežiai ruoštu maistu ir formuokite savo šeimose valgymo kultūrą. Geriau mažiau, bet kokybiškiau.

 


2500
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Naujausius Seniausius Geriausius
paprika [aitrioji]

stai 100procentine teisybe!…kiekvienas zmogus yra idvidualus ir turi savo skoni bei poreikius. pagrindine taisykle= saikas ir ivairus maistas.. daznai tenka girdet, kad va, toks sveikuoliskai besimaitinantis, o kiek visokiu ligu prilindes… o juk tais ‘sveikuoliais, neretai tampa, kai milijonas ligu uzpuola= jau lygir per velu, bet stengtis reik.. mylekim save, kol esam sveiki ir turekim saika visame kame..