Mūsų protėviai turėjo uodegas, tai kodėl mes esame be jų? Tai kur kas daugiau, nei vien tik evoliucija

Prieš milijonus metų mūsų protėviai turėjo uodegas. Taigi, kodėl jų neturime mes?

Trumpai tariant, evoliucijos dėka praradome galimybę ir poreikį auginti uodegas. Tikslesnis paaiškinimas, kurį mokslininkai ilgą laiką bandė rasti, yra genetinė mutacija.

Naujame tyrime mokslininkai teigia, kad mutaciją lėmė trumpas DNR segmentas, žinomas kaip Alu elementas, ir tai yra priežastis, kodėl žmonės ir žmogbeždžionės neturi uodegos, bet turi beždžionės.

Tiesą sakant, klausimas, kodėl žmonėms trūksta uodegų, nuo vaikystės kankino Bo Xia, Niujorko universiteto Grossmano medicinos mokyklos kamieninių ląstelių biologijos absolventą, – sakė jis „New York Times“.

Siekdamas rasti atsakymus, Xia tyrė embrionų vystymąsi, itin atkreipdamas dėmesį į tai, kurie genai buvo aktyvuojami ir kurie išjungiami skirtinguose augimo gimdoje etapuose. Jis taip pat išanalizavo kitų gyvūnų uodegos vystymąsi ir palygino žmogbeždžionių be uodegų DNR su beždžionėmis, turinčias uodegas.

Kadangi mokslininkai anksčiau atrado daugiau nei 30 genų, atsakingų už uodegos vystymąsi įvairių gyvūnų tarpe, įskaitant manksų kates, kurios neturi uodegos arba turi mažą uodegą, atsiradusią dėl genetinės mutacijos, Xia teorizavo, kad tas pats atsitiko ir mūsų protėviams ir galiausiai mums.

Palyginęs žmogbeždžiones ir beždžiones, Xia padarė įdomų atradimą: TBXT geno mutacija buvo akivaizdi žmonėse ir žmogbeždžionėse, bet nematoma beždžionėse. Norėdami patikrinti teoriją, kad šis genas buvo genetinis mechanizmas, atsakingas už žmonių uodegos praradimą, Xia ir jo komanda genetiškai modifikavo pelių embrionus, kad pamatytų, kas atsitiks.

Jie nustatė, kad pridėjus TBXT geną, kai kurios pelės neturėjo uodegos, o kitos užsiaugino trumpas, tvirtas uodegas.

Tai paskatino Xia ir jo kolegas kelti hipotezę, kad prieš 20 mln. metų atsitiktinė žmogbeždžionės genų mutacija lėmė sutrumpėjusią uodegą arba jos visišką nebuvimą. Tada žmogbeždžionė perdavė šį bruožą savo palikuonims, o mutacija toliau sparčiai keitėsi iki kol pasiekė mus.

Vis dėlto, lieka neatsakytas klausimas, kodėl uodegos praradimas buvo naudingas mūsų protėviams. Ar uodegos kliudė daugiau nei padėjo? Be to, padidėjo rizika susirgti nervinio vamzdelio defektais (NTD), kurie gali neigiamai paveikti smegenis ir stuburą. NTD vystymasis vis dar kelia susirūpinimą nėštumo metu, todėl CDC rekomenduoja „visoms reprodukcinio amžiaus moterims kasdien gauti 400 mikrogramų folio rūgšties“, kad būtų išvengta defektų.

Nors dar nežinome, koks buvo pranašumas praradus uodegą, tolesni tyrimai vieną dieną gali padėti tiksliai atsakyti į šį įdomų klausimą.