Raganavimas

Pradėjo .L.U.T.H.O.R., sausio 13, 2014, 01:09:19

« ankstesnis - sekantis »
Žemyn

.L.U.T.H.O.R.

sausio 13, 2014, 01:09:19 Redagavimas: sausio 13, 2014, 07:21:09 by Druwis


        Tik pačio viduramžių laikotarpio gale (~1500m.) iškilo, raganos, kaip žmogaus pasirašiusio sutartį su velniu, apibūdinimas. Kartu su juo ir plataus masto persekiojimai. Laikotarpyje tarp 1000 m. ir 1500 m. raganos sąvoka svyravo nuo nieko nekalto gydytojo iki baisaus burtininko(ės). Perėjimas nuo miglotų raganavimo idėjų iki pilnai suformuoto velniškos raganos paveikslo vertas marginalios istorijos studijavimo, nes tai parodo persekiojimų retoriką, kuri pradėjo egzistuoti viduramžių laikotarpio pabaigoje. Tiesą sakant visos kalbos nutaikytos į nuo normų nukrypstantį seksualumą, eretikus, žydus ir raupsuotuosius, buvo panaudotos apibūdinant raganas.
        Raganavimu buvo kaltinami tiek vyrai, tiek moterys. Netgi blogo atgarsio susilaukusiame raganų medžioklės vadove Malleus Malleficarum (Raganų kūjis), galima rasti įvardžių apibūdinančių abi lytis. Kita vertus, tame pačiame vadove galime rasti teiginių kaip " Niekas nedaro daugiau žalos katalikų tikėjimui, kaip pribuvėjos". Taip pat atsižvelgiant į didžiausius persekiojimus (1500-1700), didžioji dauguma aukų buvo moterys (82%).

        Pati viduramžių raganavimo kilmė nėra aiški. Jeffrey Russell išskyrė keturias dabartines teorijas apie viduramžių raganavimą:

1. Liberalioji tradicija: Iš tikrųjų nebuvo jokių raganų, pati koncepcija tai padidėjusios bažnyčios baimės produktas.
2. Margaret Murray tradicija: Europietiškas raganavimas, tai senovinė derlingumo religija, paremta raguotuojo dievo žinomo kaip Dianus, Faunus ar Acteon garbinimu.
3. Socialinės istorijos požiūris: Socialinis raganų kaltinimo modelis yra svarbesnis, nei faktinis raganų tyrinėjimas, jei tokios išvis egzistavo.
4. Idėjų istorijos mokykla: Raganavimas tai palaipsniui per šimtmečius susiformavęs savokų rinkinys.
        Prie šių keturių reiktų pridėti dar vieną Anne Barstow suformuotą idėją:
5. Raganavimas ir raganų persekiojimas yra dalinai susijęs moterų, ypač socialinės ir seksualinės prievartos prieš jas istorija.

        Alan Kor ir Edward Peters pabrėžia, kad tam, jog Europoje raganų persekiojimas išplistų dideliu mastu buvo reikalingi keturi kritiniai elementai:

- Išsami krikščionių kosmografija, paplitusi visoje Europoje(ne anksčiau nei 1100).
- Sisteminga ontologija, kurioje demonai ir raganos užėmė logišką vietą (ne anksčiau 1200).
- Nuolatinė tyrėjų ir teisėjų institucija turinti galią atrasti ir iškelti teologines klaidas (ne anksčiau 1300)
- Visuomenė  su pritaikytais centralizuotais ir nuosekliais įstatymais, pažeidžiama plataus masto socialinės įtampos, taip pat ir baimės (ne anksčiau 1400).

        Akivaizdu, kad persekiojimas panaudotas prieš kitas ribines grupes,  tyrime susiveda į raganas. Į tai įeina:
Iškreiptas seksualumas (seksualinė sąjunga su velniu, orgijos, homoseksualumas)
Erezijos (Krikščioniško tikėjimo atsisakymas, grupinės ceremonijos, Velnio mišios, iniciavimo apeigos parodijuojant eucharistiją ar nukryžiavimą)
Raupsai (Specialūs ženklai ant raganų kūnų, purvas, užkrėtimai)
Antisemitinis šmeižtas ( kūdikių žudymas, kanibalizmas, raganų šabas,eucharistijos išniekinimas)


Dokumentai

Papal Bull 1484, Ištraukos iš Malleus Malleficarum, Johannes Nider apie raganas.

Bibliografija

Barstow, Anne Llewellyn. "On Studying Witchcraft as Women's History", Journal of Feminist Studies in Religion, vol. 4 (Fall 1988), 7-19.
Barstow, Anne Llewellyn. Witchcraze. Pandora: San Francisco, 1994.
Douglas, Mary. "Witchcraft and Leprosy", Man,vol. 26 (1991), 723-736
Kieckhefer, Richard. Magic in the Middle Ages. Cambridge University Press: Cambridge, 1989.
Kors, Alan and Peters, Edward. Witchcraft in Europe, 1100-1700: A Documentary History. University of Pennsylvania Press: Philadelphia, 1972.
Russell, Jeffrey Burton. A History of Witchcraft: Sorcerers, Heretics, and Pagans. Thames and Hudson:1983
Strayer, Joseph, ed. Dictionary of the Middle Ages, vol. 12, "Witchcraft", 658-664


Thames&Hudson Ltd

Mano visiškai niekuo(na gal keliais skaitiniais) neparemtam požiūriui (:D) labiausiai būtų priimtina koks nors pirmos ir antros teorijos mišinys. Buvo garbinančių ne krikščioniškus dievus, bet buvo ir baimė. Ką manot jūs? ^^

Aukštyn