Kitoje galaktikoje pirmą kartą aptiktas deguonis

Deguonis yra viena pagrindinių oro, kuriuo kvėpuojame, sudedamųjų dalių. Jo dėka mūsų planetoje egzistuoja gyvybė.

Dar visai neseniai buvo labai mažai įrodymų, kad O2 gali būti rastas bet kur už Žemės ribų, tačiau neseniai paskelbtas Šanchajaus mokslininkų tyrimas: jie atrado deguonį kitoje galaktikoje.

Kodėl erdvėje sunku rasti deguonį

Nepaisant to, kad deguonis yra vienas iš labiausiai paplitusių cheminių Visatos elementų (po vandenilio ir helio), jį aptikti kosmose yra labai sunku.

Faktas yra tas, kad per antžeminius teleskopus beveik neįmanoma aptikti šios medžiagos, nes mūsų planetą supa dujų šydas.

Nepaisant to, kosmose yra deguonies, tačiau jis ten labai nereikšmingas ir sudaro ne daugiau kaip 1% visų kitų medžiagų. Manoma, kad deguonis kosmose yra vandens ledo dalelių ir dulkių pavidalu. Mūsų galaktikoje Saulės atmosferoje yra deguonies molekulių, tačiau jų labai nedaug: keliais trilijonais kartų mažiau nei Žemės atmosferoje.

Prieš kelerius metus O2 buvo rastas Oriono ūke, tačiau ten jo taip pat labai mažai.

Pusė milijardo šviesmečių nuo mūsų

Deguonis buvo aptiktas Markaryan 231 galaktikoje. Mokslo istorijoje tai yra pirmasis (ir tikriausiai ne paskutinis) atvejis, kai deguonis kosmose aptiktas už Paukščių Tako galaktikos ribų. Markaryan 231 galaktika atrasta labai seniai, septintojo dešimtmečio pabaigoje, ir yra maždaug 580 milijonų šviesmečių atstumu nuo Saulės. Pagal ekspertų duomenis, Markaryan 231 šiuo metu yra masinėje žvaigždžių formavimosi stadijoje. Tai ir padėjo pamatyti deguonį per padidinto jautrumo teleskopą: jo molekulės buvo paskleistos veikiant naujų žvaigždžių radiacijai.

Deguonies molekules užfiksavo Šanchajaus observatorijos mokslininkų komanda, vadovaujama Junzhi Wang. Astronomai taip pat padarė išvadą, kad deguonies Markaryan 231 yra maždaug dvigubai daugiau nei Oriono žvaigždyne. Šis atradimas yra labai reikšmingas mokslo bendruomenei: jis gali parodyti, kokį vaidmenį deguonis vaidina dangaus kūnų evoliucijoje ir jų formavimesi.

Šaltinis: nashaplaneta.su