Galaktikos centre esanti juodoji bedugnė pavojingesnė, nei manyta: tai lyg snaudžiantis Vezuvijus (Video)

Įsivaizduokite: 2084-ųjų rugsėjo vidurys. Dėka politikų, kurie kažkaip stebuklingai vis dėlto įsiklausė į mokslininkus ir aktyvistus, išvengėme blogiausio klimato kaitos scenarijaus.

Jūs mėgaujatės puikiu arbatos puodeliu savo kieme ir tada – bum! Asteroidas sprogsta tiesiai virš jūsų galvos. Viskas – rytas sugadintas.
Naujame savo tyrime, kuris netrukus bus publikuotas Astrophysical Journal, astronomai išsiaiškino, kad blyksnis paliko žymę Magelano srautu vadinamame dujiniame pėdsake, kuris yra už maždaug 200 000 šviesmečių ir supa Paukščių Taką.

Tyrėjų komandą sudaro Ralph Sutherland ir Brent Groves iš Australijos nacionalinio universiteto ir ASTRO-3-D; Magda Guglielmo, Wen Hao Li ir Andrew Curzons iš Sydney universiteto; Philip Maloney iš Kolorado universiteto; Gerald Cecil iš Carolina’os universiteto; Andrew J. Fox iš Kosminio teleskopo mokslų instituto Baltimore’ėje.

Šis atradimas keičia mūsų požiūrį į centrinę Galaktikos juodąją bedugnę, kuri per visą žmonijos istoriją buvo neaktyvi. Astronomai ima suprasti, kad galaktiniais mastais neseniai (prieš kelis milijonus metų) ji buvo itin aktyvi, net sprogstama.

Toks aktyvumas randasi ir nyksta per milijardus metų. Mes nesuprantame, kas tą aktyvumą nutraukia, tačiau tai kažkaip susiję su medžiagos patekimu į JB.

Mes Žemėje gyvename lyg šalia miegančio ugnikalnio, tokio, kaip Vezuvijos, kuris, kaip žinia, seniau buvo gan aktyvus, kas Pompėjai ir Herkulanumui baigėsi liūdnai.

Nepaisant to, nerimauti neverta: sprendžiant iš to, ką žinome, skriedami apie vėsią nykštukinę žvaigždę, toli nuo Paukščių Tako centro, esame saugūs.

KODĖL GALAKTIKOS CENTRE YRA JUODOJI BEDUGNĖ?

Pažvelgus Šaulio žvaigždyno kryptimi išilgai Paukščių Tako, apie galaktikos centrą matoma tanki žvaigždžių aglomeracija. Galaktikos centrą žymi apie supermasyvią juodąją bedugnę besisukanti labai tanki, labai masyvi žvaigždžių sankaupa.

Anksčiau šiais metais ESO Gravity komanda aptiko žvaigždę, skriejančią apie juodąją bedugnę iki 10 000 kilometrų per sekundę greičiu, o tai jau keli procentai šviesos greičio. Taip pavyko išmatuoti juodosios bedugnės masę 1% tikslumu – jos masė didesnė už Saulės ~4 000 000 kartų.

Atrodo labai daug, bet supermasyvių juodųjų skylių lygoje toks rezultatas yra veikiau kuklus. Pavyzdžiui, kaimyninės Andromedos galaktikos centre supermasyvi juodoji bedugnė 50 kartų masyvesnė už mūsiškę.

Iš esmės, visų didelių galaktikų centruose yra supermasyvios juodosios bedugnės. Tiksliai nežinome, kodėl taip yra, tačiau žinome, kad tai svarbu ir kad šių monstrų augimas tikriausiai paveikė visos galaktikos formavimąsi.

Juodųjų bedugnių ir galaktikų tarpusavio sąveika – viena iš aktualiausių dabartinės astrofizikos temų.

Šaltinis: https://www.gismeteo.lt/news/

suopis

“juodosios skylės” yra galaktikų, visatos varikliai, o ne kažkokie pavojingi dariniai.